background

טיפול פסיכולוגי שיקומי

 

הטיפול הפסיכולוגי – שיקומי מתמקד באספקטים הנפשיים, בינאישיים, חברתיים והתנהגותיים אשר משפיעים על איכות החיים של האדם וגם על המערכת המשפחתית והחברתית בה הוא מתפקד.

כפסיכולוגית שיקומית אני מטפלת באנשים עם מחלות, אנשים לאחר אירוע מוחי או חבלת ראש, אנשים עם נכות פיזית, אנשים שחוו אובדן ושכול. כמו כן, אני מטפלת באנשים שחוו משבר או שינוי משמעותי בחייהם.

התהליך השיקומי מסייע לאדם לממש, ליצור ולהגשים את הפוטנציאל האפשרי בתחום התפקוד הפיזי, הנפשי, המשפחתי, הכלכלי, התעסוקתי ופעילות שעות הפנאי.

תאור מקרה

"אני רוצה לחזור להיות בדיוק כמו שהייתי קודם. אם לא – שום דבר לא שווה."

אלו היו דבריו של רני לאחר שעבר קטיעת רגל ונזקק לפרותזה. המילים וטון הדיבור שיקפו את הכעס והתסכול שהרגיש ואת המחשבה כי בכך ניטל כל טעם לחייו.

במהלך התהליך הטיפולי התאפשר לרני להביע את רגשותיו ולעמוד מול השאלה : האם אכן שום דבר לא שווה ? מה חשוב בחייו והאם הוא יכול להשיג ולממש את מה שחשוב עבורו גם כשהוא הולך עם פרותזה. ניתן היה לעבד את הרגשות והתכנים שהציפו את רני.

במהלך הטיפול, הכעס והתסכול שככו ועלו העצב והצער על אובדן הרגל. בהדרגה, יכול היה להביע שמחה על החוויה של היותו אהוב כל-כך ומוקף במשפחה וחברים. אשתו, ילדיו וחבריו לא התרחקו למרות שבתחילה דחה אותם ונמנע ממפגש, כיוון שחווה את עצמו כחסר ערך.

רני הכיר בכך שאין שום מניעה שיחזור לעבודתו וכי הוא רצוי במקום העבודה בשל הידע והניסיון הרבים שלו. הוא אפילו הרוויח עוזר שעושה עבורו את מה שממילא לא אהב לעשות.

יותר מאלו, הוא חשש שיאבד את התפקיד והמקום שלו כאבא, הרי כבר אינו יכול לשחק עם בנו כדורגל כבעבר. בשיחה שלנו עלה כי אכן הוא אינו יכול לשחק כדורגל אך הוא יכול לעשות הרבה דברים אחרים, מקרבים ומהנים. מצב זה עודד אותו לבדוק מה באמת בנו אוהב ורוצה ולתדהמתו גילה כי בנו אפילו לא כל-כך אוהב לשחק כדורגל ושיחק בעיקר כדי לרצות אותו.

המילים בהן סיכם רני את הטיפול היו: "קיבלתי הזדמנות גדולה לבדוק מהם הערכים החשובים בחיים שלי, לעשות שינוי מהותי ומשמעותי בחיי והיום אני נהנה יותר ואיני לוקח את האנשים החשובים בחיי כמובן מאליו".